Kempen Jom Menangis Sedunia ! - Fakta Unik Air Mata dan Menangis


 

kempen jom menangis sedunia datang lagi ! ngeee ~

setiap antara kita pasti pernah mengalirkan air mata dalam seumur hidup. hari pertama kita melihat dunia pun telah membuat air mata kita mengalir. alhamdulillah.

namun, ape sebenarnya maksud air mata ini ?
air mata adalah salah satu cara kita mengekspreskan emosi. tidak semestinya hanya sedih sahaja. malah, ketika gembira pun mampu membuat tangisan kita mengalir.

secara umumnya, jelas wanita lebih mudah untuk mengalirkan air mata. ini adalah disebabkan memang fitrah manusia yang bernama perempuan lebih gemar bermain dengan emosi berbanding dengan lelaki. namun sedemikian, masih ade lelaki yang akan menangis walaupun tak bermain dengan emosi. eh, macam mane plak tu ?

sebenarnya, air mata bukan hanya terhasil disebabkan emosi sahaja. malah, ia akan terhasil tatkala kita menguap. *orang johor cakap, sangap. haaa. time air mata terhasil ini juga membantu mata dibersihkan serta mengurangkan kegatalan kat mata tu.

fakta menarik jugak, kenapa wanita lebih gemar menangis berbanding lelaki ? ini adalah kerana wanita memiliki saluran air mata yang agak besar berbanding lelaki. maka, lelaki tak payah nak bajet hati keras sangat sebab saluran air mata kome tu takde lha besar mana pun. sebab tu tak menangis ! hewhew. 
setiap orang mengabiskan masa lebih kurang 6 minit untuk men settlekan menangis tu. 
then, jangan rasa ego untuk mengeluarkan air mata samada sedih, gembira mahupun menguap kerana ia sebenarnya membuatkan kita lebih sihat.

menangis juga mampu melegakan stress. buat ape nak tahan menangis and biar stress kita melambung after that ? itu tak bagus untuk kesihatan kita tauuu ! bila kita stress, ia akan mendekatkan kita dengan pelbagai penyakit berbahaya seperti serangan penyakit jantung.

dengan menangis juga ia akan mengelakkan kita dari menerima penyakit darah tinggi serta membuatkan denyutan jantung lebih stabil. wahhh !

so, tunggu ape lagi ?

JOM MENANGIS !



Comments