Lelaki Berhati Tisu


Mungkin kita akan rasa ‘geli’ dan mungkin juga yang akan mengatakan ia perkara biasa bila bercakap perihal lelaki mudah menangis. Hakikatnya, memang jarang untuk temui lelaki apatah lagi bermuka ganas yang mudah tersentuh. Egolah katakan!
Selain dilihat kasar dan tidak romantis, lelaki biasanya dianggap hanya boleh pecahkan masalah mereka dengan kekerasan. Benarkah? Secara luaran, memang tanggapan itu berasas tetapi apabila mengenali mereka dengan lebih mendalam, tak mustahil ada sebahagian perlakuan mereka yang boleh mencuit hati wanita. Contohnya, memang lucu kalau bayangkan lelaki dengan susuk badan tegap dan berurat tetapi menangis apabila menonton drama menyayat hati.
Tak salah apabila lelaki menangis, cuma mereka sendiri merasakan ia satu tindakan kurang normal yang tidak akan dilakukan kerana seolah-olah meletakkan mereka setaraf dengan golongan wanita. Namun menangis tak bermakna anda kalah. Ia boleh dijadikan cara untuk luahkan perasaan dan sebagainya.

ni gua punya calon. kriukkk kriukkk.

Calar ego
Sebenarnya, lelaki akan cuba menyembunyikan air mata. Sebolehnya nak tutup dengan perlakuan ‘macho’ dan sifat kejantanan supaya tak mahu dilabel ‘lembut’. Mereka makhluk keras dan tegar. Tapi entah kenapa penulis merasakan mereka nampak comel dan manis apabila mula menangis.
Jika malu nak menangis untuk sesuatu yang anda rasa perlu, tengoklah keadaan. Tak salah untuk anda yang bergelar lelaki meluahkan masalah dengan cara menangis. Berhati lembut juga tidak mengapa kerana ia tak merendahkan tahap anda sebagai lelaki. Berlembut harus kena pada tempatnya. Jangan asyik bela ego menggunung, bukan boleh disimpan buat harta pusaka.
‘Di sebalik kekasaran seorang lelaki, pasti ada secebis kelembutan’
‘Dan kelembutan itulah yang berjaya menawan hati seorang perempuan.

Malu mengaku
Perasaan lelaki sama seperti wanita iaitu cepat tersentuh namun mereka malu untuk mengakuinya. Dikatakan setiap titisan air mata mereka memang ‘mahal’. Tapi kita akan rasa geli hati apabila mereka menangis untuk perkara yang kurang relevan. Maksudnya situasi yang tidak kena dengan status mereka sebagai lelaki. Contohnya ‘kantoi’ mengesat air mata apabila menonton filem Hindustan ataupun membaca novel yang pengakhiran mengecewakan.
Walaupun mereka berhati lembut, bukan maksudnya lelaki ini dalam golongan ‘lembut’. Cuma mereka tergolong dalam kelompok yang mudah terguris dan terasa hinggakan ada kes di mana rakan serumah tak ajak keluar makan malam boleh menyinggung perasaan si jejaka. 
Setinggi mana pun ego seorang lelaki, dia akan tetap menangis, cuma cara mereka berbeza sama ada menangis di dalam hati atau diluahkan secara bersendirian. Dilahirkan sebagai lelaki memang banyak cabaran, tak terkecuali juga wanita. Tetapi dugaan si jejaka dikatakan lebih mencabar apatah lagi bergelar ketua keluarga. 


Lelaki biasa menangis bila...


  • Kehilangan orang yang disayangi kerana kematian. Lelaki jarang menunjukkan rasa lemahnya kerana mungkin bimbang sifat maskulin akan pudar.

  • Apabila sesuatu hubungan terputus di tengah jalan. Siapa cakap lelaki tak ada perasaan apabila perempuan idamannya minta putus atau berubah hati. Hati tetap rasa tersentuh dan bagai direntap. Jalan mudah, menangis sambil berpura-pura tidur.

  • Gagal menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang lelaki. Lelaki yang bertanggungjawab akan merasa tercabar sekiranya dia gagal memberikan nafkah kepada isteri atau anaknya lalu diluahkan dengan linangan air mata.

  • Bergaduh atau berselisih faham dengan isteri. Seorang lelaki mungkin akan mengalirkan air mata jika isteri bersikap tidak ambil peduli atau tidak tahu menahu mengenai keperluan ataupun tak ambil kisah perasaan mereka.

  • Melihat anak atau isteri menderita sakit. Lelaki punya hati yang keras dan tak mudah dipecah tetapi bila diuji Tuhan dengan menimpakan penyakit berbahaya kepada orang yang disayangi termasuklah ahli keluarga.

  • Terharu dan terlalu gembira sehingga mengalirkan air mata kesyukuran. Lelaki yang pernah menangis untuk hal seperti ini adalah lelaki yang berhati lembut dan sensitif.

  • Gagal dalam pelajaran atau kerjaya juga boleh menyebabkan kaum lelaki berlinangan air mata.

  • SUMBER

    pssst : so, amcam ? HIHI.


    Comments

    Mira Adzlia said…
    btol tu..skeras mne pun lelaki, dorg pun pnah menagis cuma xlah sekerap pmpuan..hehe
    Invisible Me said…
    Ego macam mana pun mesti pernah menangis. Tak kat depan orang maybe menangis sorok-sorok. Hehe.
    kiki yumi said…
    Hehe..walaupun manusia sukar diramal..sesuat yang dapat menyentuh hati sanubari pasti akan menzahirkan sejuta rasa..owh! mesti syg sngtkn kalo ego llaki smpai blh jatuh..nguuu.
    myafarisha said…
    betul2 . aku penah je tengok dua lelaki paling pnting dalam hidup aku menangis . hehe