" Kenapa Ketiak Saya Basah ? Malunyaaa. . . "


“Bagaimana nak kurangkan peluh? Malu sebab mata orang akan tertumpu pada bahagian berpeluh terutamanya kalau ketiak sudah lencun dulu. Lebih takut kebanyakan mereka yang berfikiran kononnya kita tidak bersih,” kata seorang gadis yang bertahun-tahun bertanyakan soalan sama.

Sekilas fakta berkenaan peluh, ia berasal daripada darah dan mengandungi air serta natrium klorida. Air peluh ialah salah satu bahan kumuhan yang dikeluarkan oleh tubuh. Ia berfungsi sebagai medium yang menyejukkan tubuh, membantu dalam pengawalan suhu tubuh badan dan mengimbangi air dan letrolit tubuh.

Perpeluhan terbahagi kepada dua bahagian iaitu perpeluhan tidak sedar - yang mana peluh sentiasa dihasilkan tapi pada masa rehat, peluh ini akan disejat dengan cepat dan tidak begitu nyata.

Keduanya perpeluhan nyata yang mana ia terhasil dengan berlebih-lebihan atau apabila proses sejatannya terganggu.

*google image

Mendengar kisah beberapa kawan perempuan yang mengalami masalah ini, ia jelas menunjukkan peluh banyak adalah satu masalah.

“Tak kiralah kalau peluh itu menunjukkan seseorang itu sihat atau baik keadaan dalamannya kerana apa yang penting adalah luaran dan tanggapan mata yang memerhati. Sebagai wanita, masalah ketiak berpeluh adalah sesuatu yang memalukan. 

“Walaupun tidak berbau namun ia akan mengganggu tahap keyakinan dan positif diri kerana sesiapa saja yang berinteraksi dengan saya pasti akan menjeling ke arah itu kesan tompokan pada ketiak. 

“Cubalah banyak produk sekali pun, masalah itu masih ada dan belum lagi ada jalan penyelesaian,” katanya.

Tapi isu peluh berbau bukanlah disebabkan mana-mana aspek sains sebaliknya ia tergantung pada individu itu sendiri dalam menjaga kebersihan diri ataupun bentuk fizikalnya. 

Rasa rimas bila peluh mengalir bagaikan air paip ketika bersenam sehingga timbul rasa geli bagi sesetengah pengunjung gimnasium yang lain adalah senario biasa diceritakan anak muda hari ini. 

Peluh berlebihan adalah satu keadaan yang dipanggil ‘hiperhidrosis’. Ia disebabkan oleh kelenjar peluh yang terlalu aktif. Biasanya masalah ini memberi kesan kepada kawasan tertentu seperti ketiak, tapak tangan, muka dan sebagainya. Ada juga yang berpeluh satu badan. Kebimbangan akibat berpeluh boleh meningkatkan pengeluaran peluh lebih banyak.

Jika anda mempunyai berat badan yang berlebihan, masalah berpeluh mungkin bertambah buruk. Lemak berlebihan menjadikan badan lebih sukar menyingkirkan haba berlebihan. Lemak bertindak sebagai penebat. Senaman yang teratur boleh membantu kelenjar peluh anda menghasilkan peluh yang kurang.

Minum lebih banyak air akan memastikan suhu badan anda rendah dan mengurangkan peluh. Ramai yang amal sebaliknya dengan mengurangkan minum. Suhu badan akan meningkat apabila kemasukan air rendah. 

Dalam masa sama pakai pakaian longgar yang dibuat daripada polyester dan bukannya kapas. Kapas membuat badan kering dan tidak membenarkan udara melaluinya.

Cara lain bagi mengurangkan masalah ini adalah dengan mengelakkan pakaian gelap. Pakaian cerah menyerap kurang haba berbanding pakaian gelap. Kurang haba bermaksud kurang peluh dihasilkan. Cuba elak dari tempat-tempat yang mempunyai aliran udara yang sedikit atau tiada langsung.

Mandi akan membantu menyejukkan badan anda selain membantu menjaga kulit dengan membersihkan, mengurangkan bau yang dikaitkan dengan peluh. Gunakan sabun antibakteria untuk mencuci badan untuk mengurangkan kuman pada kulit. Bakteria adalah penyebab bau badan.

Produk antiperspirant atau deodoran mampu mengurangkan keupayaan badan untuk berpeluh. Sesetengah produk adalah kombinasi kedua-duanya dan bekerja dengan baik mengawal jumlah peluh dan membantu menutup aroma peluh.

Elakkan minuman berkafein seperti kola, ‘fat burner’ yang kebanyakan tinggi kafein dan sebagainya. Elakkan juga minuman alkohol. Elakkan makanan yang meningkatkan keperluan badan untuk berpeluh seperti kari, makanan pedas, bawang, bawang putih, daging merah dan mana-mana makanan yang mempunyai bau yang kuat.

Pernah mengomel mengenai bau badan pekerja warga asing terutamanya lelaki Bangladesh, India atau Pakistan? Bau badan mereka lebih tengik kerana pengambilan makanan yang mudah mengeluarkan bau tidak senang seperti kari, bawang putih dan sebagainya.

Justeru jika anda tidak mahu dilabelkan seperti itu, elakkan !

Menurut seorang kawan yang dulunya pernah bekerja di sebuah pasar raya bercerita mengenai perihal warga asing, fakta berkenaan beberapa jenis makanan yang mampu mengundang bau badan tidak sihat adalah benar.

“Setiap kali waktu rehat, memang mereka (warga asing) yang bekerja di bahagian stor dan pembantu produk tidak lekang daripada makanan rutin mereka iaitu kari dan ulam bawang. Mereka hanya makan menu yang sama setiap hari,” katanya.

Tingkatkan pengambilan sayuran hijau. Kebanyakan sayuran hijau membantu mengurangkan keinginan badan untuk berpeluh.

Terdapat beberapa petua yang mungkin membantu sesetengah orang seperti menggunakan soda dan air. Sapukan ‘baking soda’ dan air ke tempat berpeluh seperti ketiak dan biarkan kering. Buat beberapa kali dalam sehari untuk beberapa hari. Ia membantu kebanyakan orang mengurangkan peluh.

Ada kes yang memerlukan rawatan yang dipanggil ‘iontoforesis’. Rawatan ini membabitkan penggunaan arus elektrik ke kawasan yang terjejas. Ia mungkin berkesan dan mungkin juga tidak berkesan.

Dalam kes yang lebih teruk, pembedahan mungkin boleh dilakukan. Pembedahan boleh dianggap langkah terakhir. Pembedahan mungkin mengeluarkan seluruh kelenjar peluh atau menyekat saraf yang menghantar isyarat dari sistem saraf kepada kelenjar peluh.

Apa itu kelenjar peluh? Kelenjar peluh adalah kelenjar kecil yang amat penting. Bilangan kelenjar ini banyak didapati di bahagian tapak tangan, tapak kaki, dahi dan ketiak. Kelenjar ini terbina daripada tiub yang berlingkar.

Dari kelenjar ini, salurnya akan naik ke atas dan menembusi permukaan kulit dan dikenali sebagai liang peluh atau liang roma.


Comments

Unknown said…
sy pun jnis cpt bpeluh kt bhgn bwh lengan tu...serius mmg xslesa la kn.tu la mybe sbb pemakanan suke mkn pedas & mkn bawang..huhu
myatika said…
info berguna ni . bagus-2!
| CIKZEK | said…
kwn sy klo nebes, ktiak dye basah. hahaha lawak je :D
Adam Faiz said…
nice sharing