Kita dan Gadget. Yang Mana Lebih Difokuskan ?


alhamdulillah, maha suci Allah, Tuhan sekalian alam. terpanggil hati dan perasaan serta kekuatan nak buat entry untuk hari ini. sekali lagi menggunakan mata serta berbekalkan hati dan akal untuk memahami yang telah Allah berikan sebagai kajian sekeliling dan barangkali, ini adalah entry untuk minggu ini juga mungkin. entah lha. heee.


kalau kita tengok sekarang, everywhere, everyminutes, people is more with their gadget. am i right ? rata - rata lebih menggemari melakukannya ia bersama tugasan yang lain. contohnya, bercakap dengan fon sambil berjalan, ber ' tweet  'sambil buat kerja, taip mesej sambil sembang dengan kawan dan sebagainya. 

sebenarnya, apabila kita melakukannya ia bersama tugasan yang lain, peratusan kita fokus terhadap perkara yang kita lakukan akan berkurang samada pada tugasan atau gadget. mungkin, ade juga yang bercakap, " aku fokus dua - dua ! " tapi adakah anda mengetahui bahawa pada hakikatnya, tidak.
  
katakan seseorang itu mampu meng ' reply ' mesej makwenya sambil sedang bermain game. itu tidak bermakna dia sedang fokus kedua - duanya. ye, memang dia still bole reply mesej tu tapi, dia tidak fokus kerana sudah pasti dia tidak memberi respon yang baik terhadap mesej yang diberikan tadi.

okay, next situation. seseorang ngah ligat balas mesej pakwenya. sedang kat depannya, kawan dia ngah cerita pasal masalah dengan pakwe dia plak. for sure si dia yang ni tadi tak faham langsung ape yang kawan dia cerita. bila kawan dia mintak pendapat tentang masalah dia tadi tu, mesti si dia ni akan cakap " jap. jap. aku nak reply jap " tak pun, " kau sabar lha ea. kalau ade jodoh, tak kemana " err. tak best lansung responnya -_-" ye, dia still bole memberi respon. tapi, tak memberansangkan.

sebab tu, jangan pelik peraturan tak bagi guna fon sambil drive. kannn ?


sebab tu kalau orang ngah mesej aku, kalau dia tengah buat menda lain, aku memang tak suka dia mesej aku jugak. aku akan suruh dia buat keja dia sampai settle, baru mesej aku balik. tak kisah lha nak main game ke futsal ke masak ke. HAHA.

see, macam aku ngah update blog ni. aku tak suka ade orang kaco. dan - dan lha nak ajak sembang lha. nak mintak ajor ke ape ke. aku memang tak suka kalau time aku ngah update blog. nanti entry aku ntah ke mana, kerja tu pun ntah ke mana. HEHE.

Comments

dEdEQ dE wIshEs said…
HEHEHE .. KAN .. LAKI KALO WAT 1 MENDE .. XLEH WAT MENDE KE 2 .. KAN HABIS LA .. NGEE~
Nurul Farhana said…
Hai, jalan2 blogwalking :)

Kekadang terjadi gak kat saya, kalau dah best2 bercerita, kawan asyik nak repy msj, mati mood..
Eh, tapi saya pon slalu wat cmtu gak kat kawan. Haha
saya tension tgk gf kawan yg jenis tak reti bahasa dan yg jenis tak memahami. si gf nak lelaki memahami tapi si gf sendiri taknak memahami si bf.. ade ke patut kwn saya ni tgh drive nak jugak ajak berborak on phone. sms pun sama, lambat reply 10 minit mcm2 tuduh. padahal tgh drive kot.. hehe
ELFarahin said…
http://sujuelfarahin.blogspot.com/2012/11/pencarian-20-blogger-bertuah-by-yana.html