3 Perkara Buat Kita Sakit Hati #SalamMaalHijrah

alhamdulillah, kita di sini, bole senyum lagi makan nasi, tengok TV, buat esaimen. apa khabar saudara kita di Gaza ? dah makan ke belum ? nak tidur mana malam ni ? subhanAllah. neraka menantimu ya Israel ! ayuh ! kita usaha lha selagi mana yang kita mampu, kita sedekahkan :')


bercakap tentang Maal Hijrah, macam mana dengan penghijrahan kita ? di sini, fya nak share siket dengan antum semua dan sebagai peringatan diri fya sendiri :)

3 Perkara Buat Kita Sakit Hati
1 ) kita terlalu mencintai dunia
apabila kita tak dapat something yang kita nak, kita akan rasa resah, gelisah. sebab, kita rasa dunia ini adalah segalanya. bila tak dapat, rasa perit. sakit sangat hati ni. sedangkan, dunia ini sementara. tu, akhirat yang selamanya. 
2 ) bila kita rasa kita ni bagus
bila kita nampak orang lain lebih kita, kita rasa bengang. next, hati kita sakit. sedangkan, kita terlupa. kita manusia biasa. takkan sempurna. buat ape nak dengki ? kalau kita rasa kita ni memang takkan sempurna, kita takkan sakit hati :) 
3 ) bila kita rasa sedih sangat - sangat
seharusnya, kita tak perlu nak sedih sangat dengan ujian, musibah yang Allah bagi. sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui. Allah takkan berikan ujian kepada hamba yang Dia tak mampu nak harungi ujian tu. dan ! buat ape nak sedih sangat, Allah kan ade. mengadulah pada - Nya. tapi, takde lha sampai tak bole rasa sedih lansung kann. tu da lain pulak. kita kan manusia. ade fitrah yang Allah da tetapkan. cuma, berpada - pada :)

maka, bersamalah kita berhijrah ditakuk yang lama ke arah yang lebih baik. yang mana salah, tegur lha ea :)
akhirulkalam, jangan lupa doakan saudara kita :')

Comments

Fendy said…
betol...sgt setuju