Pandelela Cipta Sejarah !

assalamualaikum ;

PANDELELA Rinong merealisasikan apa yang kebanyakan atlet lain gagal melakukannya apabila membutirkan pingat gangsa untuk negara menerusi acara 10m platform individu wanita di Olimpik Park, sebentar tadi.
Penerjun berasal dari Sarawak itu yang menjadi peserta ke-8 daripada 12 pesaing membuat terjunan di final acara berkenaan, mengumpul 359.50 mata keseluruhan selepas menamatkan lima terjunan. 
Dia memulakan cabaran dengan terjunan kurang memberangsangkan apabila menduduki tempat ke-10 selepas terjunan pertama dengan meraih 58.50 mata, diikuti berada di kedudukan ke-9 (78.30) menerusi terjunan kedua sebelum kembali ke-10 (64.00) di terjunan ketiga dan ke-7 (81.60) selepas aksi keempat. Dia melonjakkan dirinya ke tangga ke-3 (76.80) dan berkedudukan pingat gangsa pada terjunan terakhir.

“Saya gembira dan berasa bangga dengan diri saya sendiri kerana dapat mencipta sejarah untuk negara. Pingat ini juga yang pertama selain daripada badminton dan saya berpuas hati kerana berjaya menghasilkannya kerana acara terjun tidak sepopular badminton,” katanya yang akan menelefon emaknya untuk memberitahu khabar gembira itu.


Menurutnya, jurulatihnya, Yang Zhuliang memberitahunya supaya memberi fokus kepada baki terjunan selepas menampilkan aksi kurang memberangsangkan pada terjunan pertama.


Seperti diduga, Chen Roulin dari China yang juga juara dunia acara individu dan seirama mempertahankan pingat emas yang dimenangi di Beijing empat tahun lalu.

Dia yang bertanding di temasya di China itu ketika berusia 15 tahun, dianggap berada dalam kelas tersendiri apabila sentiasa berada di tangga teratas setiap terjunan untuk mengumpul 422.30 mata keseluruhan.

Pingat perak menjadi milik Brittany Broben dari Australia yang mengumpul 366.50 mata.

Pandelela melangkah ke final selepas menduduki tempat ke-5 daripada 18 peserta yang beraksi di separuh akhir selepas mengumpul 362.50 mata.

Pingat gangsa Pandelela itu adalah yang kedua buat kontinjen negara di London 2012 selepas Lee Chong Wei memenangi perak dan yang pertama selain daripada sukan badminton yang sebelum ini menjadi penyumbang tradisi pingat negara.

Selepas satu perak dan satu gangsa, Malaysia masih mengintai pingat emas dengan Bryan Nickson Lomas menjadi atlet terakhir beraksi dalam acara 10m platform individu lelaki, hari ini.


dari :  Harian Metro

*Bryan akan melakukan pusingan awal dijangka jam 2 pagi. jom tengok ! ;)

Comments

| CIKZEK | said…
PROUD TO BE MALAYSIAN ! hohoho :))
Unknown said…
tahniah pandalelea!
Eija Hassan said…
bangga jadi anak Malaysia.cewahh~ (:
azwan said…
tahniah buat pandalela. malaysia boleh
Sharinginfoz said…
bagus juga dapat satu lagi pingat
Anonymous said…
akk budu singgah sini :)