Jom Belajar Bahasa Arab #3

salam setia ;


jum jum. kita sambung belajar arab ehh. ni dialog untuk berkenalan, perkenalan yang kita boleh guna dalam kehidupan kita. jum cuba nak ? :) fya copy dari sini. bole share same same. untuk kita same same guna :)



* هـَـٰـذ َا لـِــقـَــاءٌ أ َ وَّلٌ لـَــنـَــا، أ َلـَــيـْــسَ كـَــذ َ ٰلـِــكَ؟
* Ini perjumpaan pertama bagi kita, bukankah demikian?
Best Friends


# بـَــلـَــى، لـِــقـَــاءٌ مـُــبـَــارَكٌ إ ِن ْ شـَــاءَ اللهُ
# Memang demikian, perjumpaan yang diberkati lnsya Allah.
Shaking Hands
* لـَــوْ سـَــمـَــحـْــتَ، مـَـا اسـْـمـُــكَ يـَــا أ َخـِــى الـْــكـَــر ِيـْــمُ؟
* Kalau awak mengizinkan, siapakah nama awak hai saudaraku yang mulia?



Cool
# إ ِسـْــمـِــى خـَــيـْــرُ الــدِّيـْــن ِ بـْــنُ الـْــحـَــاج ِ عـَــبـْــدِ الـْــكـَــر ِيـْــمِ
# Nama saya Khairuddin bin Haji Abdul Karim.
Stumble
* مـِـن ْ أ َيِّ مـَــنـْــطـِــقـَــةٍ أ َنـْــتَ جـِــئـْــتَ؟
* Dari daerah manakah awak datang?

# جـِــئـْــت ُ مـِــن ْ مـَــنـْــطـِـــقـَــةِ كـَــلـَــنـْــتـَــانَ، وَأ َنـْــتَ؟
# Saya datang dari daerah Kelantan, dan dari mana pula awak datang?

* وَأ َنـَــا مـِــن ْ إ ِنـْــدُوْنـِــيـْــسـِــيـَّـا، مـِــن ْ مـَــنـْــطـِــقـَــةِ ر ِيـَــاوْ
* Saya dari Indonesia, dari daerah Riau.
Talking Through
# إ ِذ َن ْ، أ َنـْــت َ ضـَــيـْــفٌ لـَــنـَــا، مـَــرْحـَــبـًــا فـِــى بـِــلاَدِنـَــا
# Kalau demikian awak adalah tetamu kami, selamat datang di negeri kami.
Eid Greeting
* أ َيـْــن َ تـَــدْرُسُ اللـُّــغـَّــة َ الـْــعـَــرَبـِــيـَّــةَ؟
* Di manakah awak belajar Bahasa Arab?
Happy
# أ َدْرُسـُــهـَــا فِــى مـَــرْكـَــز ِ تـَــعـْــلـِــيـْــم ِ الـْــقـُــرْءَان ِ وَاللـُّــغـَّــةِ الـْــعـَــرَبـِــيـَّــةِ - اَلـْــمـَــعـْــر ِفـَــه
# Saya belajar Bahasa Arab di Pusat Pengajaran Al-Qur'an dan Bahasa Arab "Al-Ma'rifah".
Valentine heart cloud
* سـَــعـِــيـْــدٌ بـِــالـتـَّــعـَــرُّفِ بـِــكَ
* Saya bahagia boleh berkenalan dengan awak.
# وَأ َنـَــا كـَــذ َ ٰ لـِــكَ
# Saya juga bahagia.

ikon pun cumell. fya pun tenang membacanya. maaf ea. tak buat nukilan sendiri untuk entry ni. sebab, fya pun ingat ingat lupe. tu tak berani. so, fya rujuk. then, share dengan semua :)

sumber : belajar arab

peace ^.^

Comments

Ku Azhar said…
hehehe umo 21 ;)
►AdamXis◄ said…
assalam...bagusnya.tp nak sebutnya camne?...x reti baca...
syErAh said…
fya!

kat sane kite kne fluent bahse arab tau.hehe

so meh kita prektis same2 XD
Hans said…
den dah lupa banyak dah
:-)

http://hanspunyablog.blogspot.com/2011/07/kontest-menang-duit-raya.html
Night Walker said…
salam ziarah..

zaik ya ukhti?


jmput dtg blog saya....^^
FYA PELANG! said…
@►AdamXis◄: hurm,, mmg standet bhs arb xd baris :)
FYA PELANG! said…
@syErAh: mati aku -____________-"
FYA PELANG! said…
@Hans: haha. fya pon lupe da. hurm,, okes. akan ke blog anda :)
FYA PELANG! said…
@Night Walker: okes. akan ke blog anda. xd hal. insyaAllah :)
ReYnn said…
AMBOIII,USTAZAH FYA =D
ma rabbuka ..huhu